Nowe logo, czołówka i godzina emisji. Teatr Telewizji od 6 maja zaprasza na premierowe spektakle w nowej oprawie graficznej. Po kilkudziesięciu latach logo i czołówka otrzymają odświeżoną formę, a godzina emisji premier zostaje przesunięta na 20:30. W maju czekają na widzów TVP1 aż 4 premiery spektakli! – Chcemy przywrócić Teatrowi Telewizji rangę, na jaką zasłużył w wyniku swej 70-letniej historii, i jesteśmy przekonani, że istnieje wciąż ogromna rola kulturowo-społeczna tego teatru – powiedział portalowi tvp.info dyrektor Teatru Telewizji Michał Kotański. 26 kwietnia w Telewizji Polskiej odbyła się konferencja prasowa poświęcona planom repertuarowym Teatru Telewizji. Wśród gości byli twórcy wielu uznanych spektakli, które TVP1 i TVP Kultura zaprezentują premierowo w maju: Magda Umer, Maciej Nowak, Roma Gąsiorowska, Mirosław Wlekły, Anna Gryszkówna oraz dyrektor Teatru Telewizji Michał Kotański i jego zastępca Wojciech Majcherek. – Teatr Telewizji, zwany „największą sceną świata”, to marka, która ma około 70 lat, ale w ostatnich latach Teatr Telewizji stał się skansenem, tzn. nie uczestniczył intensywnie w polskim życiu teatralnym – powiedział dyrektor Teatru Telewizji Michał Kotański. Nowe logo Podczas konferencji przedstawiono nowe logo Teatru Telewizji.– Logo Teatru Telewizji nie było zmieniane od dawna, już nie pasuje nawet technicznie do formy, w jakiej ludzie obcują z mediami i telewizją – dodał Kotański. – Nie zmieniamy zupełnie znaku, ale modelujemy go tak, żeby był atrakcyjny w nowych mediach – poinformował dyrektor Teatru Telewizji.Zmiana oprawy graficznej jest dziełem Patryka Hardzieja, grafika i badacza znaków graficznych, który zmodyfikował pierwotny projekt. – Zostałem poproszony o odświeżenie znaku, ale nie chciałem go zupełnie zmieniać, ponieważ pokolenia Polaków wychowały się na tym symbolu. Wyczyściłem go, nadałem mu trochę inne proporcje. Więc forma jest unowocześniona, ale nawiązuje do znanego wszystkim pierwowzoru. Teatr współczesny, teatr klasyczny oraz scena dla dzieci mają teraz swoje indywidualne zestawy kolorów – poinformował Patryk Hardziej.Nowa godzina emisji– W Teatrze Telewizji będą dalsze zmiany, które wymagają czasu - zmiana strony internetowej, zmiana sposobu komunikacji z widzem. Oczywiście pewne rzeczy będą trwały, dlatego że Telewizja Polska jest korporacją, w której - co widzę - różne patologie były w ostatnich latach starannie pielęgnowane, i zmiana tego wymaga bardzo dużej energii – powiedział Kotański. – Ważną zmianą będzie przesunięcie emisji spektakli na godz. 20:30. Bardzo mi na tym zależało, to jest ruch, który nam się opłaci – dodał. „Premierowy maj” Kotański poinformował, że „cały maj będzie premierowy”. – Dawno tak nie było. W ostatnich latach budżety na Teatr Telewizji były bardzo skromne – stwierdził dyrektor Teatru Telewizji. – Przez osiem lat, z powodów politycznych, nie rejestrowano świetnych spektakli, bo komuś się wydawało, że ktoś na Nowogrodzkiej (siedziba partii Prawo i Sprawiedliwość – dop. red.) się zdenerwuje. Panowała tu folwarczna kultura, ukryta pod pozorem sprawnie działającej korporacji. Przez to wiele spektakli nie zostanie już zarejestrowanych – powiedział portalowi tvp.info Michał Kotański. – Obecnie dużo naszej energii wkładamy w to, żeby z jednej strony reanimować tę instytucję, zbudować jej strukturę tak, aby redakcja Teatru Telewizji w pełni odpowiadała za programowanie repertuaru i za jego produkcję. Równocześnie w takich warunkach, jakie zastaliśmy, staramy się programować nadchodzący sezon – dodał.„Kondycja Teatru Telewizji słabła” Według zastępcy dyrektora Teatru Telewizji Wojciecha Majcherka „w ostatnich latach słabła kondycja artystyczna Teatru Telewizji”. – Problemem było też to, że część środowiska teatralnego bojkotowała Telewizję Polską, nie mogąc się pogodzić z jej charakterem politycznym. To się niestety odbiło na Teatrze Telewizji – powiedział portalowi tvp.info Majcherek. – Nie mogliśmy oglądać wielu wybitnych aktorów. Takim sztandarowym przykładem jest Janusz Gajos. To, że w ostatnich latach nie pracował w Teatrze Telewizji, jest ogromną stratą dla Teatru Telewizji i dla publiczności – stwierdził. „Nowa energia, nowe pomysły” Dodał, że wraz z Michałem Kotańskim chcą „wprowadzić coś nowego, nową energię, nowe pomysły do Teatru Telewizji”. – Chcemy podjąć walkę o jego odrodzenie. Stąd też ten premierowy maj, 4 premiery w Teatrze Telewizji – dodał zastępca dyrektora Teatru Telewizji w rozmowie z portalem tvp.info.Teatr Telewizji - premieryW majowym repertuarze Teatru Telewizji znajdą się głośne i nagradzane „Zapiski z wygnania” – monodram Krystyny Jandy w reżyserii Magdy Umer. Zobaczymy też kryminalny spektakl z legendarnego cyklu Teatru Sensacji Kobra „Powiem wam, jak zginął” w reżyserii Marka Bukowskiego, dostrzeżoną przez krytyków „Cudzoziemkę” Katarzyny Minkowskiej i Tomasza Walesiaka na podstawie powieści Marii Kuncewiczowej. Majowy repertuar zamknie „1989” – transmisja obsypanego nagrodami musicalu z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie w reżyserii Agnieszki Szyngiery z muzyką Andrzeja „Webbera” Mikosza (ten spektakl wyjątkowo rozpocznie się o godz. 20:00). W TVP Kultura premierowo zaprezentowany zostanie spektakl w reż. Anny Gryszkówny „W maju się nie umiera”.Sabina BaralZAPISKI Z WYGNANIAPremiera: TVP1, 6 maja 2024 godz. 20:30 Adaptacja: Magda Umer i Krystyna JandaInscenizacja i reżyseria: Magda UmerZdjęcia: Piotr WojtowiczAranżacje i kierownictwo muzyczne: Janusz BogackiProjekcje: Radosław GrabskiMontaż: Beata Barciś Obsada: Krystyna Janda i zespół muzyczny Janusza Bogackiego w składzie: Janusz Bogacki (fortepian), Tomasz Bogacki (gitara), Paweł Pańta (kontrabas), Patryk Dobosz (perkusja), Marek Zebura (skrzypce).Czas trwania: 90 minData premiery teatralnej: 9 marca 2018 Teatr Polonia w Warszawie Realizacja telewizyjna spektaklu Teatru Polonia „Zapiski z wygnania” na podstawie niezwykle osobistych wspomnień Sabiny Baral, które ukazały się w postaci książki pod tym samym tytułem. Autorka jako dwudziestoletnia wrocławianka w 1968 roku musiała wyemigrować razem z rodzicami z Polski po niesławnej kampanii marcowej. Przypomnienie tych dramatycznych wydarzeń staje się równocześnie przestrogą dla kolejnych pokoleń przed wszelkimi rodzajami nienawiści, ksenofobią i antysemityzmem.Historia Sabiny Baral staje się uniwersalną opowieścią o każdym wygnanym Żydzie, a poprzez znakomitą kreację Krystyny Jandy opowieścią o każdym wygnanym człowieku. Spektakl mający formę monodramu jest oparty na książce, jednak zobaczymy w nim o wiele więcej: projekcje wideo z tamtego czasu, urywki kronik filmowych, cytaty przemówień partyjnych oficjeli, fotografie i wypowiedzi wygnanych.Swoistym komentarzem, kontrapunktem są fragmenty znanych piosenek ze słowami m.in. Juliana Tuwima, Agnieszki Osieckiej, Wojciecha Młynarskiego, Kadisz oraz wiersze Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Wisławy Szymborskiej, Zbigniewa Herberta, które dopełniają tę wstrząsającą i wzruszającą historię.Joe Alex (Maciej Słomczyński)POWIEM WAM, JAK ZGINĄŁPremiera TVP1, 13 maja 2024 godz. 20:30 Scenariusz telewizyjny i reżyseria: Marek BukowskiZdjęcia: Arkadiusz TomiakScenografia: Wojciech ŻogałaKostiumy: Marta GrudzińskaCharakteryzacja: Ewa Drobiec, Bożena Balcerowska-Grinka, Aneta MizeraOpracowanie muzyczne: Joanna FidosCzas: ok. 85 minObsada: Grzegorz Małecki (Joe Alex), Sebastian Stankiewicz (Ben Parker), Roma Gąsiorowska (Sara Drummond), Rafał Gąsowski (Ian Drummond), Weronika Dzierżyńska (Lucy Sparrow), Jan Wieczorkowski (Harold Sparrow), Konrad Żygadło (Philip Davis), Mariusz Jakus (Robert Hastings), Jakub Snochowski (Jones), Klara Bielawka (Kate Sanders). Autorem tekstu jest Joe Alex – jeden z najważniejszych scenarzystów Teatru Sensacji „Kobra” w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Pod takim pseudonimem napisał osiem powieści sensacyjnych Maciej Słomczyński – tłumacz wszystkich dzieł Williama Shakespeare’a oraz „Ulissesa” Jamesa Joyce’a. Joe Alex to również postać literacka, główny bohater kryminałów, który będąc jednocześnie autorem i detektywem w swoich książkach, opisuje własne przygody. Premiera realizacji telewizyjnej „Powiem wam, jak zginął” z lutego 1959 roku w reżyserii Józefa Słotwińskiego nie zachowała się w formie zapisu. Sięgnięcie po ten tytuł, po 65 latach, pozwoli więc przedstawić go w nowej odsłonie i umożliwi współczesnym telewidzom jego odbiór.Rzecz dzieje się w starej rodowej posiadłości Sary i Iana Drummondów w Anglii. Sara jest znaną aktorką, a Ian wybitnym chemikiem. Pewnego dnia pojawia się w ich domu Joe Alex – przyjaciel z młodości Iana. Wspólnie z Benem Parkerem, przyjacielem z czasów wojny, a obecnie inspektorem policyjnym, będą rozwiązywać sprawę tajemniczego morderstwa Iana.Maria KuncewiczowaCUDZOZIEMKAna podstawie powieści pod tym samym tytułemPremiera TVP1, 20 maja 2024 g. 20:30 Adaptacja: Katarzyna Minkowska, Tomasz WalesiakReżyseria: Katarzyna MinkowskaRealizacja TV: Józef KowalewskiScenografia: Katarzyna Minkowska, Łukasz MleczakKostiumy: Łukasz MleczakMuzyka: Wojciech FryczChoreografia: Aneta JankowskaŚwiatło: Paulina GóralWideo: Agata RucińskaMontaż: Michał PateckiCzas: ok. 180 minObsada: Alona Szostak (Róża), Michał Sikorski (Władzio, syn), Małgorzata Roszko (Marta córka) Andrzej Szubski (Adam, mąż), Michał Kaleta (Michał Bądski, dawna miłość), Kornelia Trawkowska (Jadwiga, żona Władzia), Barbara Krasińska (przyjaciółka Adama), Mariusz Adamski (Paweł, mąż Marty).Telewizyjna realizacja bardzo dobrze przyjętego przez krytyków teatralnych i publiczność spektaklu Teatru Polskiego w Poznaniu. Stworzony przez Katarzynę Minkowską spektakl skupia się na trudnych relacjach rodzinnych i próbach uwolnienia się od destrukcyjnego wpływu jednej osoby na pozostałych członków rodziny.Zobaczymy portret kobiety, której niespełnione ambicje artystyczne, zawiedzione uczucia i despotyczna natura w połączeniu z ogromną wrażliwością, przypływami egzaltacji i czułości przełożyły się na klęskę relacji z własnym mężem i dziećmi. W przedstawieniu wystąpią aktorzy Teatru Polskiego w Poznaniu. Premiera spektaklu miała miejsce 9 października 2021 r.Marcin Napiórkowski, Katarzyna Szyngiera, Mirosław Wlekły1989Premiera TVP1, 27 maja 2024 g. 20:00 NA ŻYWOReżyseria: Katarzyna Szyngiera Muzyka: Andrzej „Webber” MikoszChoreografia: Barbara OlechScenografia: Milena CzarnikKostiumy: Arek ŚlesińskiRealizacja TV: Józef KowalewskiObsada: Karolina Kazoń – Danusia (Danuta Wałęsa), Rafał Szumera – Lechu (Lech Wałęsa), Katarzyna Zawiślak-Dolny – Krysia (Krystyna Frasyniuk), Agnieszka Kościelniak – Krysia (Krystyna Frasyniuk) – dublerka, Mateusz Bieryt – Władek (Władysław Frasyniuk), Magdalena Osińska – Gaja (Grażyna Kuroń), Marcin Czarnik – Jacek (Jacek Kuroń), Daniel Malchar – Bogdan (Bogdan Borusewicz), Karolina Kamińska – Alina (Alina Pieńkowska), Dominika Figlewicz – Henryka (Henryka Krzywonos) i inni.Koprodukcja Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.Czas: ok. 180 minMusical w reżyserii Katarzyny Szyngiery dotyczący transformacji ustrojowej roku 1989 to opowieść o czasie państwowych i narodowych przemian oraz bohaterach biorących w nich udział; o wolności i budowaniu ich pozytywnego mitu. Wydarzenia znane z kronik filmowych i podręczników historii ożywają na scenie oglądane oczami trzech fascynujących par. W życiu Frasyniuków, Wałęsów i Kuroniów idee rywalizują z miłością, entuzjazm zderza się z ciężarem historii, a bohaterstwo przeplata się z rodzinnymi tragediami. Widzowie towarzyszą bohaterom w momentach ikonicznych – podczas strajków w stoczni i przy Okrągłym Stole – ale też w intymnych chwilach radości i cierpienia przeżywanych w zaciszach peerelowskich mieszkań lub więziennych celach.Za brzmienie musicalu odpowiada jeden z najlepszych polskich producentów rapowych – Andrzej Mikosz „Webber” znany m.in. z wieloletniej współpracy z „Łoną”. Spektakl formą nawiązujący do „Hamiltona” – rewolucyjnego musicalu Lin-Manuela Mirandy, który wprowadził rap na Broadway.„1989” to jedna z najgłośniejszych premier ostatniego czasu, ciesząca się ogromnym powodzeniem widzów, obsypana nagrodami m.in. Paszportem „Polityki” dla Katarzyny Szyngiery: Za tworzenie teatru mądrego, odważnie i z humorem idącego w poprzek podziałów społecznych i środowiskowych. Za reżyserię musicalu, który być może zbudował pozytywny mit, a na pewno dał nadzieję.Prapremiera: Gdański Teatr Szekspirowski 19.11.2022 r.Premiera: Teatr im. J. Słowackiego, Kraków, 2.12.2022 r.Piotr RowickiW MAJU SIĘ NIE UMIERAPremiera TVP Kultura, 21 maja godz. 20:00 Konsultacja merytoryczna: Cezary ŁazarewiczReżyseria: Anna Gryszkówna Realizacja: Waldemar StrońskiMontaż: Grzegorz RybakScenografia i kostiumy: Alicja Patyniak-RogozińskaMuzyka: Michał LamżaProdukcja teatralna: Agata Kucharska, Dom Spotkań z HistoriąObsada: Agnieszka Przepiórskaczas: 70 minSpektakl jest opowieścią o Barbarze Sadowskiej – poetce, antykomunistycznej działaczce walczącej z systemem i normami społecznymi. W maju 1983 roku Milicja Obywatelska zatrzymała i pobiła syna Barbary Sadowskiej, niespełna dziewiętnastoletniego Grzegorza Przemyka, który z powodu odniesionych ciosów zmarł. To opowieść matki o żałobie, a przede wszystkim o miłości, która pozwala przetrwać najtrudniejsze momenty. To także historia o pragnieniu sprawiedliwości i walce o nią wbrew systemowym przeciwnościom i nieczułym ludziom, a także o marzeniach i ideałach młodości, które nie zawsze udaje się zrealizować.Agnieszka Przepiórska za rolę Barbary Sadowskiej otrzymała Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszej aktorski w sezonie 2022/2023.JESIENIĄ W TEATRZE TELEWIZJI M.IN.:• „Jak nie zabiłem swojego ojca” – reżyseria i adaptacja Mateusz Pakuła• „Sen srebrny Salomei” – reżyseria Piotr Cieplak z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy• „Piękna Zośka” – reżyseria Marcin Wierzchowski z Teatru Wybrzeże w Gdańsku• „Tartuffe albo szalbierz” w reżyserii nieżyjącego już Jacques'a Lassalle’a z Teatru Narodowego. Realizacja – Jan Englert, w roli Elwiry – Danuta Stenka.• „Deprawator” i „Dowód na istnienie drugiego” Macieja Wojtyszki w reżyserii autora – obie sztuki stworzą swego rodzaju dyptyk w związku z Rokiem Gombrowicza.• „Pełna powaga” Oscara Wilde’a w reżyserii Tadeusza Kabicza, który zadebiutuje w Teatrze Telewizji.