SERWIS

Tokio 2020: wyniki, starty i medale

Były dziennikarz TVP zdobył Broad Peak bez dodatkowego tlenu. Jest nagranie ze szczytu

Były dziennikarz TVP zdobył Broad Peak (fot. Facebook/Oswald Rodrigo Pereira)

Oswald Rodrigo Pereira wszedł na Broad Peak bez butli z tlenem. Były dziennikarz Telewizji Polskiej udostępnił nagranie ze szczytu ośmiotysięcznika. Po kilku godzinach na szlaku wraz z zespołem udało mu się dotrzeć do celu. Jak relacjonował, „wykonaliśmy kawał konkretnej roboty”.

Wejście na „górę gór”. Trening cardio [WIDEO]

3,5 godziny zajęła rosyjskiej alpinistce wspinaczka na szczyt Matterhorn w Alpach Pennińskich na granicy między Szwajcarią a Włochami. Julia...

zobacz więcej

Były dziennikarz TVP i filmowiec zdobył 18 lipca dwunastą pod względem wysokości górę na świecie. Broad Peak mierzy 8051 m n.p.m. i znajduje się między Chinami a Pakistanem, na południowy wschód od K2. W jego zespole byli także Niels Jep z Belgii i Hugo Ayaviri z Boliwii.

Jak napisał Oswald Rodrigo Pereira na Instagramie, „może to trochę zaskakujące, ale ta góra była w mojej głowie od pierwszego spojrzenia na Karakorum” (łańcuch górski na pograniczu Indii, Pakistanu i Chin). Dodaje, że „prawdą jest również to, że chciałem zrobić wyjątkowe ujęcie K2, a Broad Peak daje taką opcję”.

„15 lipca udałem się bezpośrednio do obozu 2. Następnego dnia czułem się bardzo silny i również poczułem się zmotywowany półroczną rocznicą śmierci Sergiego Mingote (hiszpański alpinista zmarł z powodu upadku podczas schodzenia z obozu 1 na K2 – red.). 17 lipca wcześnie rano wyruszyliśmy w dość małym zespole, podążając za tragarzami wysokościowymi (HAPs) zmierzającymi w kierunku szczytu – opowiadał.

Andrzej Bargiel zdobył Laila Peak. Później zjechał ze szczytu na nartach

Andrzej Bargiel, który jako pierwszy na świecie zjechał na nartach z K2 (8611 m) w Karakorum, zdobył przed południem polskiego czasu...

zobacz więcej

Zaznaczył też: „wkrótce okazało się, że musieliśmy radzić sobie z ogromnymi ilościami śniegu. Po południu pokonaliśmy ogromną szczelinę, ale niestety wspinanie w śniegu było niemożliwe, dlatego wróciliśmy do obozu trzeciego”.

„Po ponad 10 godzinach ciężkiej pracy nie powiedziałbym, że następnej nocy będę w stanie wspinać się jeszcze raz, ale to właśnie nastąpiło. Obudziliśmy się w środku nocy, użyliśmy lin poręczowych do pewnego momentu, ale potem trzeba było się wspinać w stylu alpejskim z Hugo i Nielsem. Całą trójką dotarliśmy na szczyt o 15:15. Bez tlenu i po dwóch dniach niesamowicie ciężkiej pracy. Jesteśmy pierwszymi, którym to się udało w tym sezonie” – podsumował.

Oswald Rodrigo Pereira do niedawna pracował w redakcji TVP Sport jako reporter i wydawca przy sportowych transmisjach. Jest biegaczem długodystansowym i filmowcem związanym ze środowiskiem alpinistycznym. Pracował też jako PR manager w programie Polski Himalaizm Zimowy.