RAPORT

KORONAWIRUS: MAPY, STATYSTYKI, PORADY

Oscary tylko dla filmów z LGBT i mniejszościami rasowymi

Oscary. Będą nowe standardy oceny filmów (fot. Kevin Winter/Getty Images)

Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej uznała, że zbyt wielu białych i heteroseksualnych zostaje wyróżnionych Oscarami. Teraz, by mieć poważne szanse na zdobycie tej prestiżowej nagrody, film będzie musiał spełnić konkretne wymagania. Chodzi m.in. o większą obecność kobiet, osób LGBT, reprezentujących mniejszości rasowe lub niepełnosprawnych.

Pro-liferzy mocno o Hołowni: Promuje hasła będące zaprzeczeniem Ewangelii

Posłanka Lewicy Hanna Gill-Piątek znana z promocji środowisk LGBT i prawa dostępu do aborcji dołączyła do ruchu Szymona Hołowni. – Poparcie dla...

zobacz więcej

Nowe zasady znajdą się w regulaminie i będą obowiązywać już od 96. ceremonii rozdania Oscarów, czyli 2024 r. Filmy chcące ubiegać się o wyróżnienie będą musiały spełniać co najmniej dwa z nowych standardów.

Standard A dotyczy tzw. reprezentacji na ekranie tematów i motywów narracyjnych. Podzielony na trzy kryteria standard zostanie spełniony, jeśli choć jedno z wyznaczonych kryteriów zostanie spełnione w filmie.

Kryterium A1 dotyczy aktorów w rolach głównych i dużych rolach drugoplanowych. Przynajmniej jeden z takich aktorów musi przynależeć do mniejszości etnicznych, tj. m.in. Azjatów, Latynosów, Czarnoskórych czy Indian. Kryterium A2 dotyczy obsady filmu. 30 proc. wszystkich aktorów w rolach drugoplanowych i na dalszych planach musi reprezentować konkretne grupy, tj. kobiety, mniejszości rasowe i etniczne, LGBTQ+ oraz ludzi z niepełnosprawnością fizyczną.

Kryterium A3 określa główny wątek fabularny. Przynajmniej jeden z filmowych wątków musi dotyczyć wymienionych wyżej grup mniejszościowych.

Standard B związany jest z ekipą filmową. I znów musi zostać spełnione jedno z trzech konkretnie określonych kryteriów. Kryterium B1 dotyczy castingu, zdjęć, muzyki, kostiumów, reżyserii, montażu, fryzur, charakteryzacji, produkcji, scenografii, dźwięku, efektów specjalnych i scenariusza; co najmniej dwa z tych działów muszą być reprezentowane przez wymienione wyżej grupy (kobiety, mniejszości rasowe, osoby LGBTQ+ i ludzie z niepełnosprawnością fizyczną).

Zwolennicy LGBT nawoływali do spalenia kościoła. Policja upomniała pastora

Brytyjska policja ostrzegła pastora kościoła baptystów w Newquay w Kornwalii, by „nie obrażał” działaczy LGBT. Pastor wyraził zadowolenie z...

zobacz więcej

Do tego co najmniej jeden z tych działów musi być kierowany przez osoby reprezentujące mniejszości rasowe bądź etniczne.

Kryterium B2 określa, że przynajmniej sześć osób niższego szczebla ekipy powinno być reprezentacją mniejszości rasowych i etnicznych. Z kolei kryterium B3 wymusza na twórcach chcących ubiegać się o Oscary to, by co najmniej 30 proc. ekipy stanowiły kobiety, osoby reprezentujące mniejszości rasowe i etniczne, osoby LGBTQ+ oraz ludzie z niepełnosprawnością fizyczną.

Standard C określa tzw. dostęp do przemysłu oraz szanse rozwoju. Podzielono go na dwa kryteria i obydwa muszą być spełnione.

Kryterium C1 dotyczy płatnych praktyk i stażów. Wymaga od dużych studiów filmowych i dystrybutorów, by kobiety, osoby z mniejszości rasowych i etnicznych, osoby LGBTQ+ oraz ludzie z niepełnosprawnością fizyczną mieli stały dostęp do organizowanych przez takie studia płatnych stażów w różnych działach. Mniejsze studia i niezależni dystrybutorzy muszą mieć na płatnych stażach co najmniej dwie osoby z wyżej wymienionej grupy.

Transpłciowy superbohater od Marvela? Nie tak szybko

Prezes Marvel Studios Kevin Feige podczas sesji pytań w New York Film Academy stwierdził, że już niedługo w jednym z powstających w jego studio...

zobacz więcej

Kryterium C2 dotyczy zaś możliwości szkoleniowej i rozwoju umiejętności pracowników ekipy filmowej. Mówiąc krótko: muszą być zapewnione dla ww. grupy osób.

Ostatni standard D poświęcony został tzw. komunikacji z widownią. W zespołach zajmujących się szeroko pojętym marketingiem muszą znajdować się kobiety, mniejszości rasowe i etniczne, osoby LGBTQ+ oraz ludzie z niepełnosprawnością fizyczną. Ludzie z tych grup muszą też zajmować kierownicze stanowiska.

„Zmiany mają na celu poszerzenie dotychczasowych zasad, aby odzwierciedlić różnorodną globalną populację zarówno w procesie tworzenia filmów, jak i wśród widzów, do których te filmy docierają. Akademia jest zaangażowana do tego, by pełnić ważną rolę w urzeczywistnianiu tej rzeczywistości” – oświadczyli reprezentujący Akademię David Rubin i Dawn Hudson.

„Wierzymy, że zaproponowane przez nas zmiany będą katalizatorem długotrwałej i ważnej zmiany w naszym przemyśle” – zakończyli.

źródło:

Zobacz więcej