RAPORT

Propozycja podziału Ukrainy? Sikorski na cenzurowanym

Ministerstwo zażądało od „GW” sprostowania artykułu o Łukaszu Szumowskim

Pismo zostało skierowane do redaktora naczelnego „GW” (fot.  PAP/Radek Pietruszka)
Pismo zostało skierowane do redaktora naczelnego „GW” (fot. PAP/Radek Pietruszka)

Najnowsze

Popularne

Dyrektor biura komunikacji resortu zdrowia Wojciech Andrusiewicz wystosował pismo do Adama Michnika, w którym żąda sprostowania treści publikacji, która 18 maja ukazała się na portalu wyborcza.pl. Chodzi o artykuł „Biedny minister i jego bogaty brat. Tysiąckrotny skok biznesów rodziny Szumowskich”.

Szumowski: Łatwo się zapomina, co się działo dwa miesiące temu

Na początku epidemii praktycznie nie było wartościowych ofert masek, niewymagających płatności z góry. Łatwo się o tym zapomina – powiedział...

zobacz więcej

CZYTAJ WIĘCEJ W RAPORCIE

„Nieprawdą jest, jakoby minister zdrowia Łukasz Szumowski zbył swoje udziały w spółce Vestera 1 czerwca 2017 r. Minister zbył swoje udziały przed tym, jak w listopadzie 2016 r. został powołany na stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego” – czytamy w piśmie skierowanym do redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”.

Resort zdrowia wskazuje, że nieprawdą jest także, iż Łukasz Szumowski jako podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i szkolnictwa Wyższego „miał w swoich zadaniach nadzorowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju”. Zaznaczono, że obecny szef MZ nie miał także pełnomocnictwa do wykonywania zadań w tym zakresie.

Wyborcza.pl 18 maja napisała m.in., że minister zdrowia Łukasz Szumowski - w latach 2016-18 wiceminister nauki - wykazał w oświadczeniu majątkowym zaledwie 1134 zł oszczędności. „Ale wartość spółki Szumowski Investments urosła przez ostatnie cztery lata z 40 tys. do ponad 40 mln zł. Jej właściciel to brat ministra. Łukasz Szumowski przepisał udziały na żonę” - podała GW.

Szumowski ofiarą manipulacji. Minister nie pomagał spółkom

Niektóre media atakują ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego, twierdząc, że nadużywa funkcji publicznych w kontekście dotacji i grantów dla firm...

zobacz więcej

Żądanie sprostowania wystosowała także spółka OncoArendi Therapeutics, która – według artykułu „GW” – miała dzięki Łukaszowi Szumowskiego uzyskać duże dotacje. Udziałowcem w firmie jest brat ministra zdrowia.

„Nieprawdą jest, że w dniu publikacji artykułu nie zostało opublikowane sprawozdanie finansowe OncoArendi Therapeutics S.A. za rok obrachunkowy 2019. Sprawozdanie za rok 2019 zostało publikowane 30 marca 2020 r., a za pierwszy kwartał 2020 r. w dniu 30 kwietnia 2020 r.” – czytamy w piśmie wystosowanym przez spółkę.

OncoArendi wyjaśnia także, że nieprawdą jest, że firma jest „własnością” brata ministra. Jak się okazuje spółka jest notowana na giełdzie, a w posiadaniu prezesa zarządu Marcina Szumowskiego znajduje się bezpośrednio lub pośrednio mniej niż 9 proc. głosów oraz akcji w kapitale zakładowym.

Nieprawdą jest także – wskazuje spółka – że Agencja Badań Medycznych finansuje takie badania nad lekami, jakie prowadzi OncoArendi oraz że firma ta uzyskała z funduszy unijnych dofinansowanie w łącznej kwocie 220 mln zł. W rzeczywistości umowy podpisane przez spółkę na dofinansowanie projektów z funduszy UE opiewały na łączną kwotę nie większą niż 127 mln zł.

Aplikacja mobilna TVP INFO na urządzenia mobilne Aplikacja mobilna TVP INFO na urządzenia mobilne
źródło:
Zobacz więcej