Raport

Epidemia koronawirusa

Oscary. „Parasite” największym wygranym

„Parasite” pokonał mocną konkurencję (fot. PAP/EPA/ETIENNE LAURENT)

„Parasite” południowokoreańskiego reżysera Bonga Joon-ho został nagrodzony Oscarem dla najlepszego filmu. To pierwszy w historii nieanglojęzyczny film z nagrodą w najważniejszej kategorii. „Boże Ciało” Jana Komasy nie otrzymał nagrody Akademii Filmowej.

„Oscary otwierają się na inne kultury”. Reżyser „Bożego ciała” o starciu z dużymi wytwórniami

Nasz film w zasadzie jest nieoczekiwanym kandydatem. Było wiele innych filmów, na które łożono miliony dolarów, wspomaganych przez takie duże...

zobacz więcej

Po tym, jak przed ubiegłoroczną galą z roli prowadzącego zrezygnował oskarżony o homofobię komik Kevin Hart i – decyzją Akademii – po raz pierwszy od 30 lat ceremonia odbyła się bez prowadzącego ani prowadzącej, w tym roku postanowiono powtórzyć tę formułę.

„Parasite” otrzymał łącznie cztery Oscary, również za najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy, najlepszy scenariusz oryginalny i reżyserię.

W kategorii najlepszy film pokonał „1917” Sama Mendesa, „Irlandczyka” Martina Scorsese, „Jokera” Todda Phillipsa, „Historię małżeńską” Noaha Baumbacha, „Jojo Rabbit” Taiki Waititiego, „Le Mans '66” Jamesa Mangolda, „Małe kobietki” Grety Gerwig oraz „Pewnego razu... w Hollywood” Quentina Tarantino.



W kategorii najlepsza aktorka triumfowała Renee Zellweger. Amerykańska Akademia Filmowa doceniła ją za kreację Judy Garland, amerykańskiej gwiazdy o złamanym życiorysie w filmie „Judy” Ruperta Goolda.

Pozostałymi nominowanymi w kategorii najlepsza aktorka pierwszoplanowa były Charlize Theron („Gorący temat”), Scarlett („Historia małżeńska”), Saoirse Ronan („Małe kobietki”) oraz Cynthia Erivo („Harriet”).

Joaquin Phoenix odebrał natomiast Oscara za tytułową rolę w filmie „Joker” Todda Phillipsa.

W wyścigu po Oscary Phoenix pokonał Adama Drivera („Historia małżeńska”), Antonio Banderasa („Ból i blask”), Jonathana Pryce'a („Dwóch papieży”) i Leonardo DiCaprio („Pewnego razu... w Hollywood”).

Za rolę najsłynniejszego psychopaty w historii popkultury nagrodzono go już wcześniej m.in. Złotym Globem dla najlepszego aktora w dramacie, nagrodą BAFTA w kategorii najlepszy aktor pierwszoplanowy i nagrodą Amerykańskiej Gildii Aktorów Filmowych.

W kategorii „najlepsza aktorka drugoplanowa” Oscara otrzymała Laura Dern za rolę prawniczki Nory Fanshaw w „Historii małżeńskiej” Noaha Baumbacha.

Aktorka okazała się lepsza od Margot Robbie („Gorący temat”), Scarlett Johansson („Jojo Rabbit”), Florence Pugh („Małe kobietki”) i Kathy Bates („Richard Jewell”).

Zwycięzcą kategorii „najlepszy aktor drugoplanowy” okazał się natomiast Brad Pitt za kreację kaskadera Cliffa Bootha w filmie „Pewnego razu... w Hollywood” Quentina Tarantino.

Pitt pokonał w tej kategorii Toma Hanksa („Cóż za piękny dzień”), Ala Pacino i Joego Pesciego („Irlandczyk”) oraz Anthony'ego Hopkinsa „Dwóch papieży”).

Tegoroczny polski kandydat – „Boże Ciało” Jana Komasy – nie otrzymał Oscara w kategorii „najlepszy film międzynarodowy”. Za najlepszy obraz uznano południowokoreański „Parasite” Joon-ho Bonga. Nominowane były również hiszpański „Ból i blask” Pedro Almodóvara, północnomacedoński „Kraina miodu” Tamary Kotevskiej i Ljubomira Stefanova i francuski „Nędznicy” Ladj Ly'ego.

– Samo znalezienie się wśród najlepszych to ogromny prestiż dla twórców „Bożego Ciała” – ocenił wicepremier, minister kultury Piotr Gliński, komentując brak Oscara dla filmu Jana Komasy. Zwrócił uwagę, że trzeci rok z rzędu polski film jest obecny podczas ceremonii rozdania statuetek.

Pozostałe nagrody:

Najlepszy reżyser: Joon-ho Bong „Parasite”

Najlepszy pełnometrażowy film animowany: „Toy Story 4”

Najlepszy film dokumentalny: „Amerykańska fabryka”

Najlepsza muzyka oryginalna: „Joker”

Najlepsza piosenka: (I'm gonna) love me again - „Rocketman”

Najlepsze kostiumy: „Małe Kobietki”

Najlepszy oryginalny scenariusz: „Parasite”

Najlepszy scenariusz adaptowany: „Jojo Rabbit”

Najlepszy montaż: „LeMans '66”

Najlepsza scenografia: „Pewnego razu w... Hollywood”

Najlepsze efekty specjalne: „1917”

Najlepsza charakteryzacja: „Gorący temat”

Najlepsze zdjęcia: „1917”

źródło:
Zobacz więcej