Budka znał postanowienie sądu przed przekazaniem go stronom w procesie

Sąd Apelacyjny w Gliwicach wydał w środę prawomocny wyrok ws. manipulacji, jakiej dopuścił się wiceszef PO Borys Budka. Sędzia nakazał sprostowanie podawanych przez TVP informacji. Decyzja sądu zapadła podczas niejawnego posiedzenia, a Budka w internecie poinformował o niej, zanim sędziowie obradujący na tajnym posiedzeniu przekazali stronom treść postanowienia.

TVP wydała oświadczenie po wyroku sądu ws. „paragonu Budki”

„Postanowienie Sądu Okręgowego w Gliwicach, z dnia 8 października 2019 r dotyczące tzw. »Paragonu Hańby Borysa Budki« Telewizja Polska uznaje za...

zobacz więcej

1 października podczas debaty w TVP Budka przedstawił paragon i opublikował na Twitterze post: „Oto paragon hańby tego rządu. Ponad 2000 zł dla dziecka po przeszczepie, które rodzice muszą wydać tylko dlatego, że ten rząd zamiast dofinansować służbę zdrowia woli wydawać na nagrody dla swoich ministrów”. Na paragonie (noszącym datę 30 września br.) jest lek Valcyte, proszek do sporządzania roztworu doustnego; kwota opiewa na 2082 zł 36 gr (dwa opakowania po 1041 zł 18 gr) – z pełną odpłatnością za lek.

W rzeczywistości nie trzeba wydać ponad 2 tys. zł na to lekarstwo. Specyfik, który jest na liście leków refundowanych, można kupić za 3 zł. Budka nie powiedział też podczas debaty, że paragon zawiera cenę za dwa opakowania leków.

Budka w trybie wyborczym pozwał TVP. W środę sąd nakazał Telewizji Polskiej opublikowanie sprostowania uznając, że paragon Budki był autentyczny. Sąd wydał wyrok bez przesłuchania szefa portalu tvp.info Samuela Pereiry; wyrok wydano, choć dziennikarza nie było na sali rozpraw.

Na uwagę zasługuje fakt, że Budka poinformował o tym, jaka jest decyzja sądu, jeszcze zanim sędziowie przekazali postanowienie stronom sporu. Postanowienie przekazano stronom szyfrowaną wiadomością mailową kilka minut po godzinie 17; Budka zamieścił wpis kilkadziesiąt minut wcześniej – o 16:27.

Sąd oddalił wniosek Borysa Budki przeciwko szefowi portalu tvp.info

Szef portalu tvp.info Samuel Pereira nie musi prostować informacji na temat „paragonu hańby” przedstawionego przez wiceszefa PO Borysa Budkę i ceny...

zobacz więcej

W sprawie „paragonu hańby Budki” TVP wydała w piątek oświadczenie. Publikujemy jego treść.

O treści orzeczenia Sądu Apelacyjnego TVP dowiedziała się 9 października 2019 r. o godzinie 16:27 z wpisu pana Borysa Budki na portalu społecznościowym Twitter. W pierwszej chwili sytuacja, choć dziwna, nie wywołała zaniepokojenia Spółki. Jednakże gdy do godziny 17:00 TVP jako uczestnik postępowania w żaden sposób nie była w stanie potwierdzić treści orzeczenia w Sądzie Apelacyjnym w Katowicach, niepokój co do prawidłowości i uczciwości zastosowanej procedury narastał.

Dopiero o godzinie 17:01 w rozmowie telefonicznej z sekretariatem Sądu Apelacyjnego w Katowicach przedstawiciel TVP został poinformowany, że orzeczenie zostanie wysłane mailem. Poproszono też o potwierdzenie adresu, na który ma ono trafić. Przesłane do obu stron postępowania pliki miały być zaszyfrowane za pomocą programu 7-Zip File Manager oraz zabezpieczone hasłem.

Z uwagi, na to, że mail z orzeczeniem nie dotarł do godziny 17:30, przedstawiciel TVP ponownie skontaktował się z pracownikiem Sądu Apelacyjnego w Katowicach. W związku z opóźnieniem w dotarciu przesyłki do TVP, na jej wniosek, orzeczenie miało zostać przesłane ponownie. Jednocześnie TVP została poinformowana, że zgodnie z zapisami w elektronicznym systemie pocztowym Sądu orzeczenie na adres TVP wysłano o godzinie 17:04, a na adres pełnomocnika Borysa Budki o godzinie 17:14.

W dniu 10 października 2019 r. dziennikarzom TVP udało się ustalić, że orzeczenie, którego treść Borys Budka znał o godzinie 16:27, zostało podpisane przez skład orzekający pomiędzy godziną 16:30, a 16:40. Wszystko wskazuje na to, że Borys Budka znał treść orzeczenia nie tylko przed jego dostarczeniem do pełnomocnika, ale również przed jego podpisaniem.

W związku z powyższym TVP publicznie pyta Prezesa Sądu Apelacyjnego w Katowicach oraz pana Borysa Budkę: Kiedy i w jakim trybie Borys Budka uzyskał informacje o treści orzeczenia Sądu Apelacyjnego w Katowicach w sprawie tzw. „Paragonu hańby Budki”?

źródło:
Zobacz więcej