Łotwa zakazała nadawania rosyjskiej stacji telewizyjnej

Kara nałożona na telewizję ma zmotywować innych nadawców do przestrzegania łotewskiego prawa (fot. REUTERS/Christian Hartmann)

Rosyjski kanał telewizyjny Rossija RTR dostał trzymiesięczny zakaz nadawania na terenie Łotwy. Łotewska Rada ds. Mediów Elektronicznych argumentuje, że to forma obrony łotewskiej przestrzeni informacyjnej. Rosyjskie stacje telewizyjne były już w ten sposób wcześniej karane za łamanie lokalnego prawa.

Rosyjski regulator mediów: Na stronie BBC materiały z terrorystyczną ideologią

Rosyjski państwowy regulator Roskomnadzor znalazł na stronie rosyjskiej redakcji BBC materiały „przekazujące ideologiczne koncepcje...

zobacz więcej

Rada oświadczyła, że mowa nienawiści Kremla i podżeganie na terytorium Łotwy do wojny nie będą tolerowane.

„To wyraźny sygnał dla nieprzyjaciół - bronimy i będziemy bronić naszej przestrzeni informacyjnej” – napisał wiceprzewodniczący Rady Ivars Abolins.

Rada zablokowała nadawanie Rossiji RTR za emisję dwóch programów – „Wieczór z Władimirem Sołowjowem” i „60 minut”. Oba zawierały treści, w których podżegano do nienawiści wobec Ukrainy. W jednym programie wzywano do „wieszania i zabijania” niektórych Ukraińców, w innym – nawoływano do przeprowadzenia działań militarnych na terenie tego kraju.

Rada zaznaczyła, że nie ma znaczenia, wobec jakiego państwa stosowana jest mowa nienawiści – jest to naruszenie przepisów. Kara nałożona na rosyjską telewizję ma zmotywować w przyszłości innych nadawców do przestrzegania łotewskiego prawa.

Informacja o zakazie nadawania kanału została wysłana do Komisji Europejskiej i szwedzkiego regulatora mediów elektronicznych. To właśnie tam został zarejestrowany kanał Rossija RTR. Łotewska Rada ds. mediów elektronicznych wezwała też parlament Łotwy do zwiększenia funduszy potrzebnych do monitorowania treści w mediach. Miałoby to umożliwić skuteczniejszą walkę z rosyjską propagandą.

źródło:
Zobacz więcej