„Nowa epifania piękna”. Ikony z Podlasia i świata w prawosławnym monasterze

Do konkursu zgłoszono 161 ikon (fot. arch. PAP/Darek Delmanowicz)

Ponad 160 współczesnych ikon m.in. z Polski, Ukrainy i Armenii zgłoszono do II Międzynarodowego Konkursu Ikonograficznego „Nowa epifania piękna”, ogłoszonego przez Muzeum Ikon w Supraślu k. Białegostoku. Instytucja tworzy kolekcję ikon dokumentujących sztukę sakralną XXI w.

Oto najdroższy na świecie polski obraz. Wyspiański zdetronizowany

Rekord ceny za obraz polskiego artysty padł na niedzielnej aukcji Christie’s w Nowym Jorku. Praca Tamary Łempickiej „La Musicienne” została...

zobacz więcej

Muzeum Ikon działa w zabudowaniach męskiego klasztoru prawosławnego pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Supraślu; jest oddziałem Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. W swoich zbiorach posiada jedną z najbogatszych w Polsce kolekcję ikon z XVIII, XIX i XX wieku, a także unikatowe XVI-wieczne freski.

W 2017 roku muzeum ogłosiło pierwszy konkurs na współczesne ikony. Nadesłano wtedy 70 prac, a do konkursu zakwalifikowano 20 i nagrodzono cztery, które zapoczątkowały nową kolekcję dokumentującą sztukę sakralną XXI wieku. Znalazły się w niej zarówno ikony, które powstały w oparciu o tradycję, ale też te, które charakteryzują się współczesną estetyką.

Muzeum, chcąc rozwijać nową kolekcję, ogłosiło w ubiegłym roku drugi konkurs. Na tę edycję nadesłano 161 prac autorów m.in. z Polski, Ukrainy i Armenii – powiedziała Anna Motowicka z Muzeum Ikon w Supraślu.

Do oceny jury zakwalifikowało 23 ikony 18 twórców. Wyniki konkursu poznamy 10 lutego, a trzy najwyżej ocenione dzieła zostaną zakupione do zbiorów Muzeum Ikon.

Motowicka oceniła, że poziom nadesłanych prac jest wysoki, choć – jak dodała – zdarzały się prace, gdzie autorzy bardzo dowolnie podeszli do tematu ikony, a inne z ikoną nie miały nic wspólnego. Mówiła, że te, które zakwalifikowano do finału, to z jednej strony ikony pokazujące tradycyjne ujęcie, z odwzorowaniem starych wzorców, zaś z drugiej – ikony z nowym, współczesnym spojrzeniem.

Jak mówili wcześniej pracownicy muzeum, ikonografia współczesna to „sfera wielkiej różnorodności artystycznej” – jedne ośrodki stawiają bowiem na klasyczne podejście do ikony, inne na nowatorskie. To co wyróżnia współczesną ikonografię to przemyślana kompozycja, wyeksponowany gest na ikonie, czasem też kolorystka, która nie jest podporządkowana w sposób ścisły kanonowi.

Ikony, które zostaną nagrodzone w tej edycji konkursu „Nowa epifania piękna” będzie można obejrzeć na wystawie w Muzeum Ikon w Supraślu.

źródło:

Zobacz więcej