Agencja ustąpiła Moskwie. Twierdzi, że nie było sojuszu ZSRR z Niemcami

Pakt Ribbentrop-Mołotow został podpisany 17 września 1939 roku (fot. arch. PAP/ITAR-TASS/Nikolai Akimov)

Amerykańska agencja informacyjna AP na wniosek władz Rosji wycofuje się ze stwierdzenia „sojusz nazistowsko-sowiecki”, jakiego użyła w jednej ze swoich depesz. Informację na ten temat podał między innymi portal izraelskiego dziennika „Haaretz”.

Obchody 79. rocznicy wybuchu II wojny światowej na Westerplatte

– Polscy żołnierze i polskie społeczeństwo od pierwszych dni II wojny światowej zmieniało losy świata; broniło wolnego świata przed wrogami...

zobacz więcej

Depesza AP, opublikowana na początku września, dotyczyła ukraińskiego miasta, w którym obchodzono 75. rocznicę zagłady tamtejszych Żydów. W tekście znalazły się słowa: „w 1941 roku Niemcy zaatakowały Związek Radziecki – byłego sojusznika”, nawiązujące do paktu Ribbentrop-Mołotow. Dziesięć dni po publikacji agencja wycofała się z tego stwierdzenia.

AP podkreśliła w komunikacie, że umowa między Joachimem von Ribbentropem a Wiaczesławem Mołotowem, podpisana 17 września 1939 roku, doprowadziła do tego, że oba kraje podzieliły między siebie obszar Polski i pozwoliły ZSRR przejąć państwa bałtyckie. Jednak – jak podkreśla redakcja – pakt nie został nigdy formalnie uznany za sojusz, a w 1941 roku Niemcy zaatakowały Związek Radziecki.

AP podkreśla też, że Sowieci w koalicji między innymi z Wielką Brytanią i USA walczyli potem cztery lata, by pokonać nazistów.

„Haaretz” podaje również, że ambasada Izraela w Rosji zaapelowała do redakcji izraelskiego portalu o publikację nowej, zmienionej wersji depeszy AP.

źródło:
Zobacz więcej