Ceratopsy mieszkały także w Europie

Ceratopsy żyły w późnej epoce kredowej, 100-65 mln lat temu (fot. TVP)

Rogate, czworonożne dinozaury (ceratopsy) żyły również w Europie – twierdzą węgierscy naukowcy. Do niedawna wydawało się, że ta grupa dinozaurów zamieszkiwała wyłącznie Azję i zachodnią część Ameryki Północnej. Tymczasem odkryty na Węgrzech gatunek – Ajkaceratops kozmai – należał właśnie do ceratopsów.

Ajkaceratops był karłowatym przedstawicielem w obrębie swojej grupy – wyjaśnia szef ekspedycji paleontologicznej, Attila Osi z Węgierskiej Akademii Nauk. Dinozaur mierzył zaledwie metr długości, dużo mniej niż jego azjatyccy i amerykańscy krewniacy. Jego pysk przypomina kształtem papuzi dziób.

Osi nie był początkowo pewien, jak zaklasyfikować znalezisko. Zrobił to dopiero po konsultacjach z innymi naukowcami.

Przejrzałem wówczas ponownie kolekcję skamieniałości, które znajdowałem na tym stanowisku w ciągu ostatnich dziesięciu lat badań. Nazbierało się tego jakieś 10 tys. kości. Wśród nich były cztery inne fragmenty, które można było powiązać z ceratopsami – opisuje.

Ceratopsy żyły w późnej epoce kredowej, 100-65 mln lat temu. Europa nie była wówczas jednolitą masą lądową, ale archipelagiem wysp. Karłowacenie jest normalnym zjawiskiem na wyspach. Wymuszone jest presją ewolucyjną, wynikającą z ograniczonej przestrzeni i zasobów pożywienia.

Naukowcy zastanawiają się, jak te dinozaury, które najprawdopodobniej przywędrowały ze środkowej Azji, przemieszczały się z wyspy na wyspę. Zapewne potrafiły świetnie pływać – spekulują badacze. Możliwe też, że płytkie morze zalewające Europę, okresowo wysychało. Dzięki temu zwierzęta mogły przechodzić po jego dnie.

O swoim odkryciu paleontolodzy informują na łamach „Nature”.

źródło:

Zobacz więcej