TYLKO U NAS

„Dramma per Musica” zawładnęła stolicą. Opery, oratoria i koncerty kameralne

aktualizacja: 12:58 wyślijdrukuj
fot
Przemysław Baiński i Joanna Krasuska-Motulewicz w operze Vivaldiego „Farnace” (fot. Kinga Karpati/mat.pras.)

Opery Vivaldiego i Vinciego oraz koncerty z muzyką najwybitniejszych mistrzów europejskiego baroku w wykonaniu blisko 90 artystów. Ta prawdziwa uczta dla miłośników włoskiej opery i muzyki już po raz trzeci zawitała do Warszawy. Główną sceną Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica jest Teatr Królewski w odrestaurowanej Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich. Impreza potrwa do 17 września.

Festiwal na deskach Teatru Królewskiego zainaugurowała inscenizacja nigdy nie wystawianej w Polsce opery Antonia Vivaldiego „Farnace”. Miała ona swoje prawykonanie w lutym 1727 roku w weneckim Teatro di Sant'Angelo, a następnie była prezentowana ówczesnej europejskiej publiczności w sześciu różnych wersjach przygotowanych przez kompozytora. Do naszych czasów zachowały się materiały nutowe tylko dwóch z nich i to na tej podstawie przygotowana została rekonstrukcja opery wystawionej na Festiwalu.

Libretto autorstwa Antonia Marii Luccheniego opowiada historię pontyjskiego króla Farnakesa i jego rozdartej konfliktem politycznym rodziny. W spektaklu wystąpiły aż cztery mezzosopranistki Anna Radziejewska, Urszula Kryger, Elżbieta Wróblewska i Joanna Krasuska-Motulewicz, którym towarzyszyli kontratenorzy: Kacper Szelążek i Jan Jakub Monowid oraz tenor Przemysław Baiński. Orkiestra Royal Baroque Ensemble zagrała pod dyrekcją Lilianny Stawarz, za reżyserię odpowiedzialna była Natalia Kozłowska, a kostiumy i scenografię – Paulina Czernek.

Wokalna i taneczna wirtuozeria

Podczas Festiwalu (9 i 10 września) przypomniana zostanie też ubiegłoroczna inscenizacja opery neapolitańskiego kompozytora Leonarda Vinciego „Semiramide riconosciuta” w reżyserii Eweliny Pietrowiak i pod muzycznym kierownictwem Marca Vitalego. Pierwsze od ponad 300 lat wystawienie sceniczne tego utworu cieszyło się dużym zainteresowaniem publiczności i mediów.

Na zakończenie Festiwalu (16 i 17 września) powróci też niezwykły spektakl „Sognando la morte”, łączący taniec współczesny i najpiękniejsze arie Monteverdiego, Vivaldiego, Händla i Scarlattiego muzycznie przygotowanych przez Liliannę Stawarz i kameralny skład Royal Baroque Ensemble. Wykona je śpiewaczka Anna Radziejewska we współczesnej choreografii autorstwa tancerza Jacka Tyskiego.

Oratorium i koncerty kameralne

Zgodnie z tradycją Festiwalu w programie znajdzie się także koncert oratoryjny. W Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela zabrzmi „Missa Votiva” ZWV 18, skomponowana w 1739 roku przez Jana Dismasa Zelenkę, kompozytora i instrumentalistę pochodzenia czeskiego związanego z orkiestrą dworu królów polskich i elektorów saskich. Niezwykle bogata w formie msza jest wotum kompozytora za przywrócone po ciężkich chorobach zdrowie. Mszę wykonają soliści, Chór Kameralny Collegium Musicum UW oraz Royal Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Borzyma.

Obok spektakli operowych i oratorium widzowie znajdą w programie również koncerty kameralne muzyki wokalnej. Podczas koncertu „Corde dell'anima” LuteDuo, czyli lutniści Anna Kowalska i Anton Birula oraz mezzosopranistka, Joanna Lalek wykonają kantatę hiszpańską „No se emenderá jamás” HWV 140 G. F. Händla, a także utwory J. Dowlanda, H. Purcella i G. Cacciniego. Wenecka muzyka barokowa zaprezentowana zostanie podczas koncertu „Ospedale della Pietà”, w którym udział weźmie polski zespół barokowy o światowej renomie, Arte dei Suonatori oraz soliści, Ingrida Gápová i Artur Janda.

Z kolei podczas recitalu „Odio e amore” znakomity polski tenor Karol Kozłowski z towarzyszeniem włoskiego klawesynisty Marca Vitalego i zespołu kameralnego zaprezentuje utwory G. F. Händla oraz J. A. Hassego. Koncert „Duello barocco” będzie konfrontacją dwóch śpiewaczek młodego pokolenia: Elwiry Janasik i Ewy Leszczyńskiej, które z młodą orkiestrą barokową Gradus ad Parnassum pod kierownictwem Krzysztofa Garstki wykonają arie i duety G. B. Bononciniego, G. F. Händla i C. Monteveridego.
Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica potrwa do 17 września (fot. mat. prasowe)
Wypełnia lukę na kulturalnej mapie Polski

Organizatorom Festiwalu przyświeca idea stworzenia wyjątkowej oferty dla miłośników muzyki barokowej, a w szczególności opery. Wypełnia też istotną lukę na kulturalnej mapie Polski, bowiem poza Warszawską Operą Kameralną, prawie w żadnym teatrze nie ma oper barokowych w wersjach scenicznych. Zostaną one pokazane w Teatrze Królewskim, znajdującym się w Starej Oranżerii w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Koncerty kameralne będą z kolei odbywały się w sali balowej Pałacu na Wyspie.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydent m. st. Warszawy i Ambasador Republiki Włoskiej.

Wybrane dla Ciebie