GIF wycofuje ze sprzedaży trzy partie leku na serce Atram

Lek psychotropowy znalazł się w opakowaniach leku kardiologicznego. Główny Inspektor Farmaceutyczny wycofał z obrotu lek o nazwie Atram oraz innych leków. Główny Inspektor Farmaceutyczny apeluje do pacjentów, by zwracali podejrzane opakowania do aptek.

Popularny lek wycofany z obrotu. Tabletki mogą zawierać szkło

Główny Inspektorat Farmaceutyczny nakazał wycofanie z obrotu dwóch serii leku Encorton. Decyzję taką podjęto, ponieważ tabletki mogą zawierać szkło.

zobacz więcej

Do pomieszania blistrów leków doszło na linii produkcyjnej w Republice Czeskiej. Lek psychotropowy Neurol mógł trafić do opakowań leku kardiologicznego Atram.

Zagrożenie dotyczy trzech partii leku. Tabletki 12,5 mg z serii 2561215, których data ważności skończy się w listopadzie 2017 roku oraz leki z serii 2510216 o dacie ważności: styczeń 2018. Leki psychotropowe mogły także trafić do opakowań Atramu 6,25 mg z serii 2010216, ważnych do stycznia 2018 roku. Przy czym „kwestia rekompensaty pozostaje w gestii producenta” informuje Główny Inspektorat Farmaceutyczny.

Ze względu na ryzyko pomieszania substancji wycofano również kolejne leki – Simvacard 10 (10 mg tabletki powlekane, nr serii: 3010116, data ważności: grudzień 2018), Endiex (200 mg, kapsułki twarde, nr serii: 2020116, data ważności: grudzień 2017), Zoxon 2 (2 mg, tabletki, nr serii: 3510216, data ważności: styczeń 2019) oraz Chlorprothixen Zentiva (50 mg, tabletki powlekane, nr serii: 3600216, data ważności: styczeń 2019).

Witamina C wycofana z aptek. Sprawdź producenta i serię

Decyzję o natychmiastowym wycofaniu kwasu askorbinowego, czyli popularnej witaminy C podjął Główny Inspektorat Farmaceutyczny.

zobacz więcej

Zamieszanie na linii produkcyjnej

Wskazanych substancji nie można było kupić od połowy sierpnia. Podejrzewano, że produkty zostały pomieszane, co wykryła kontrola GIF w jednej z hurtowni. Informacja ta została przekazana do Czech, a tamtejszy urząd uznał, że zagrożenie jest na tyle poważne, że rozesłał ostrzeżenie (tzw. rapid alert) do pozostałych krajów europejskich.

– Na początku nie wiedzieliśmy, jak duże jest niebezpieczeństwo. Musieliśmy poczekać na informację od Czechów. Dowody na to, że rzeczywiście doszło do pomieszania, zostały znalezione tylko w Atramie - informuje Paweł Trzciński, rzecznik Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego.

Trzciński wyjaśnił, że podjęte działanie jest „dmuchaniem na zimne”. – To standardowa procedura, której używamy dosyć często. Ta, którą zastosowaliśmy w przypadku Atramu, czyli odbieranie leków od pacjentów, jest stosowana bardzo rzadko. Ostatnio zastosowaliśmy ją w przypadku corhydronu, czyli bardzo poważnego pomieszania sprzed 10 lat – tłumaczył.

Atram jest wskazany w leczeniu nadciśnienia tętniczego samoistnego, przewlekłej, stabilnej dławicy piersiowej oraz wspomagającym umiarkowanej lub ciężkiej stabilnej, przewlekłej niewydolności serca. Neurol to lek przeciwlękowy, skutkiem ubocznym jego zażycia mogą być między innymi depresja, senność, osłabienie pamięci, niewyraźna mowa czy zmęczenie.

źródło:
Zobacz więcej